Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Ans en Aafke - WaarBenJij.nu Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Ans en Aafke - WaarBenJij.nu

Pingyao

Door: Avenans

Blijf op de hoogte en volg Ans en Aafke

15 Mei 2014 | China, Pingyao

Gistermorgen ontbijt op bed, koffer inpakken ,afgegeven bij de receptie.
En toen op stap het was inmiddels elf uur en jullie begrijpen het al,eerst aan de cappu, , de ober die ons gister geholpen had kwam een gebakje brengen in 6 stukjes gesneden met jam en slagroom erbij voor ons om even te proeven.
Klantenbinding of gewoon lief , allebei.
Met de oudste metrolijn naar het plein van de hemelse vrede.
Geen lift of roltrap, maar de rollator werd wel naar beneden gedragen. Ik huppelde er achteraan met mijn stok.
We kwamen uit bij een brede dure winkelstraat,waar mensen een act deden- ,verkoopsters op straat met allerlei grappige spullen.
Opeens rende iedereen een zijstraatje in.
Ja daar had je 2 politieauto's ze keken alle zij straatjes in maar niets te zien , de auto' s waren nog niet uit het zicht toen de verkoopsters enzo,weer terug waren.
Dat deed erg denken aan Spanje.
Lunchen en daarna naar het plein wat inmens groot is dat,heel indrukwekkend ook.
Met een nieuwe metrolijn terug waar wel een roltrap en lift aanwezig was. Ergens gegeten en aan onze verslaving gewerkt,toen terug naar het hostel daar nog even gelezen.
Om half 10 op naar de hoek waar we een taxi moesten aan houden. Want bellen kon niet, je moet een dag van te voren boeken.
Na 4 taxi's die ons niet mee wilde nemen was ik het zat , dus toen de 5 de ook nee schudde ,trok ik de deur open, door het raam praten ging niet meer door want ze rijden dan weg.
Vriendelijk gevraagd of hij de kofferbak open wilde doen.
Ingestapt en het chinese briefje aan hem laten lezen,wist hij waar die ons af mocht zetten. Hij knikte en ik bedankte in het chinees , de klemtoon was redelijk want hij keek iets vriendelijker.
Dan loop je met bagage naar de trein, denk je,nou mooi niet, rijen met mensen, wij ook in de rij, na een min of 20 mochten we de tickets en ons paspoort laten zien ,kregen we een stempel.
Nou alleen nog kijken welk perron, hahaha.. Weer rijen security check. Blij dat we wat vroeg gegaan waren,het leek wel een luchthaven. Op eens zagen we dat we naar perron 9 moesten, alles opgepakt en op weg....en wat denk je, rijen voor een hek.
Om 11.15 gingen de hekken open en voor we het wisten werden we opzij geduwd want de achterhoede wilde erdoor en snel, liefs over iedereen heen. We waren elkaar ook meteen kwijt, we moesten de kaartjes laten zien,die had ik ,dus bleef ik daar staan tot Aafke er ook was. We waren het erover eens dat dit echt gestoord was, maar bij de trein bedachten we dat het waarschijnlijk de mensen waren ,die geen vaste plaats hadden maar alleen een stoel.blijft gestoord gedrag.
In de trein wagon 9 bed 15 en 16, derde verdieping hebben we toch lekker geslapen. Tussen allemaal chinese geen toerist te bekennen in onze wagon.
Om 12 uur ging het licht uit en was iedereen stil,om 7.30 eruit en om half 10 waren we er.
Op naar het guesthouse met een taxi die geregeld was door het hotel.

• 15 Mei 2014 - 20:00

Hannie:

Wat zijn jullie toch stoer! Er zijn veel mensen die dit echt niet durven allemaal! Petje af!
    Xx Han